مبانی نظری سبک های مقابله

مطالب دیگر:
📚ریسک اعتباری و مطالبات معوق و الگو برای وصول آن📚تبلیغات تلویزیون و ساختار بندی عناصر آن📚شناسایی دلایل انحراف در مصرف تسهیلات و مطالبات معوق📚مطالعه مقایسه ای موتورها و ابرموتورهای کاوش منتخب به منظور سنجش مانعیت،جامعیت و همپوشانی📚تشریح کامل مولفه ها و ابعاد فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی📚بررسی اثرات فناوری اطلاعات بر بهره وری سازمان📚پروپوزال نقش تلفیق در برنامه‌های درسی پایه اول ابتدائی و ارائه یك الگوی راهنما جهت تدوین برنامه‌های درسی مبتنی بر رویكرد تلفیقی📚مبانی نظری نقش تلفیق در برنامه‌های درسی پایه اول ابتدائی و ارائه یك الگوی راهنما جهت تدوین برنامه‌های درسی مبتنی بر رویكرد تلفیقی📚الگوی برنامه درسی تلفیقی و جایگاه آن در برنامه درسی ابتدایی ایران📚تلفیق علم و فناوری در برنامه درسی با تاکید بر دوره ابتدایی📚نظام مندی محتوای درسی با روش تلفیقی📚نگاه متخصصین به رویکرد تلفیقی در برنامه درسی تربیت بدنی مقطع ابتدایی📚طراحی و ارائه رویکرد جامع تلفیق برنامه‌های درسی📚رویکرد تلفیقی میان رشته ای در آموزش📚الگوی برنامه درسی تلفیقی و ضررورت و موانع آن در برنامه درسی ابتدایی📚پروپوزال بررسی افزایش مطالبات معوق انواع بانکها و ارائه راه حلهای مناسب📚مبانی نظری بررسی افزایش مطالبات معوق انواع بانکها و ارائه راه حلهای مناسب📚علل شکلگیری مطالبات معوق بانک صادرات و ارائه الگو برای وصول آن📚پروپوزال تقسیم بندی مشتریان و یافتن الگویی برای آنها برای بهبود وصول مطالبات معوق بانک📚مبانی نظری تقسیم بندی مشتریان و یافتن الگویی برای آنها برای بهبود وصول مطالبات معوق بانک📚مدیریت ریسک اعتباری در بانکها در اعطای تسهیلات به مشتریان با الگوبرداری از شرکتهای بیمه📚تزیینات معماری در فضای مسکونی قدیم📚مرور زمان در فقه‌ اسلامی‌📚بررسی استثنائات لزوم رفع ابهام در مورد معامله📚بررسی صور ابهام در مورد معامله و مبانی و مستندات لزوم رفع آن
پیشینه و توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق توضیحات نظری کامل در مورد متغیر پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه رفرنس نویس|40086958|uqi
یکی از برترین فایل های قابل دانلود با عنوان مبانی نظری سبک های مقابلهآماده دریافت می باشد .

پیشینه و

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

از اوایل دهه 1970 بسیاری از محققان به مطالعه پاسخ­های هوشیار در شرایط تنیدگی زای بیرونی كه افراد در برابر موقعیت­های منفی و بحرانی از خود نشان می­دهند، علاقمند شدند (قریشی­راد، 1389).

به طوری که مقابله یکی از متغیرهایی است که به صورت گسترده در چارچوب روان شناسی سلامت مورد مطالعه قرار گرفته است (هابفول، شوارزر و چون، 1998؛ به نقل از غضنفری و قدم­پور، 1387). لازاروس و فولکمن (1984) معتقدند که مقابله عبارت است از مجموعه کوشش­های شناختی و رفتاری برای غلبه بر مطالبات بیرونی و درونی که به نظر فرد انرژی­بر و فراتر از منابع موجود او است.

شناسایی شکل­های موثر مقابله به عنوان متغیر واسطه­ای در رابطه استرس- بیماری، خط مقدم پژوهش­ها را در این حوزه به خود اختصاص داده است (سامرفیلد، 2000؛ به نقل از غضنفری و قدم­پور، 1387). به طور كلی سبك­های مقابله­ای به تلاش­های شناختی و رفتاری برای جلوگیری، مدیریت و كاهش تنیدگی اطلاق می­شود (پنتلی و توماکا، 2002؛ به نقل از ضیغمی و پوربهاءالدینی زرندی، 1390).

از دیدگاه لازاروس و فولکمن مقابله عبارت است از: تلاش­های فکری، هیجانی، رفتاری فرد که هنگام روبه­رو شدن با فشارهای روانی به منظور غلبه کردن، تحمل کردن و یا به حداقل رساندن عوارض استرس به کار گرفته می­شود (لازاروس و فولکمن، 1960). بر اساس بررسی­ها موقعی که با استرس و شرایط بحرانی رو به رو می­شویم روش مقابله­مان را از یک فهرست بزرگ­تر و گوناگون انتخاب می­کنیم گر چه فهرست بزرگی از روش­های مقابله­ای داریم لیکن اغلب به تعدادی از راهبردهای مقابله پیش از سایر راهبردها اعتماد می­کنیم و راهبردهایی را مورد استفاده قرار می­دهیم که ما را با موقعیت­های آسیب­زا سازگار نماید با این همه روش مقابله با استرس مقداری پایداری در موقعیت­های گوناگون نشان می­دهند (لیویدووتین، 1997؛ به نقل از زارع، 1383). لذا یکی از موارد شایان توجه نقش تفاوت­های فردی در فرایند مقابله است هر یک از ما سبک مشخصی برای مقابله با مشکلات­مان داریم و موقعی که عنوان می­کنیم شخصی بامشکلاتش مقابله می­کند به طور حتمی بیان می­نمائیم که وی آن­ها را به صورت مؤثری دستکاری می­کند در واقع فرایندهای مقابله ممکن است شامل دامنه­ای از سلامتی تا آسیب شناختی محض باشد کارلس کارور و همکارانش همبستگی میان هر روش مقابله با برخی متغیرهای شخصیتی مثل عزت نفس و اضطراب را اندازه­گیری کردند آن­ها دریافتند که برخی الگوهای مقابله­ای (روش­های مقابله فعال برنامه ریزی شده) با عزت نفس بالا و اضطراب پایین همبسته هستند. در صورتی که الگوهای رویاوریی دیگر با عزت نفس پایین و اضطراب همبستگی دارد. یافته­هایی از این قبیل برای تمایز بین الگوهای مقابله با استرس بهداشتی و آن­هایی که منجربه ناسازگاری می­گردد را مشخص می­نماید. با این حال هیچ راهبرد مقابله­ای نمی­تواند پی­آمد موفقی را تعیین نماید. علاوه بر این ارزش سازگاری هر روش مقابله­ای به موقعیت طبیعی آن بستگی دارد. به طوری که حتی راهبردهای مقابله غیرمنطقی نیز ممکن است در برخی موارد ارزش سازگاری داشته باشد (چین آوه، ایشاک و صالح، 2010).

سبك زندگی ناسالم، با تلاش­های مقابله­ای در زندگی كه بیشتر مربوط به ارزیابی­های شناختی و شیوه مقابله­ای در قالب رفتارهای ناسالم است، ارتباط تنگاتنگ دارد. به ویژه یك رابطه معناداری با درماندگی در حل مسئله در این سبك مقابله­ای وجود دارد. پس رفتار ناسالم و یك زندگی ناسالم نتیجه خلاقیت كمتر در حل مسئله و اطمینان كمتر به توانایی حل مسئله است. این گونه افراد احساس درماندگی بیشتری دارند و منبع كنترل بیرونی تر دارند و از اخلاق حرفه ای پایین تر برخوردارند زیاده طلب و احساس كنترل و مهارت كمتری را تجربه می كنند از حمایت اجتماعی و تحمل جسمی كمتری برخوردارند تحریك پذیری بیشتری دارند و اسنادهای درونی ثابت و كلی بیشتری دارند در حالی كه تصور رفتار و سبك زندگی سالم كاملا متفاوت است. این­گونه افراد شیوه مقابله و ارزیابی شناختی مثبت­تری دارند، احساس درماندگی كمتر، منزلت بالاتر، نمرات بالاتر در كنترل زندگی و مهارت­های زندگی و نگرش مثبت به سلامتی و ورزش، كمتر از مشكلات فرار كرده و بیشتر با آن­ها روبرو می شوند حمایت بیشتری دریافت می­كنند و از نظر هیجانی كمتر تحریك پذیرند. بنابراین رفتار سالم، سلامتی را پیش بینی می­كند و ارزیابی­های شناختی در فرایند ترس و سلامتی نقش مهمی را دارند. در نتیجه می­توان گفت سلامتی روانی و جسمانی افراد هم تحت تاثیر ارزیابی شناختی و هم شیوه مقابله ای آنان قرار دارد (كاسیدی، 2002؛ به نقل از كاكاوند و پارسامنش، 1389؛ چین­آوه و همکاران، 2010). در هر صورت مقابله نقش مهم و مؤثری در سازش رفاه و سلامتی انسان دارد پژوهش­های مختلف نشان می­دهد که روش­های مقابله مساله مدار از روش­های مقابله غیرمساله­مدار بر رفاه و سلامتی افراد تأثیر می­گذارد (چین­آوه و همکاران، 2009). در نظریه شناختی هیجانی، بیان می­گردد که استرس­زا بودن رویدادها، پدیده­ای اساساً شخصی است و کارکرد تعامل فرد با محیط و ارزیابی او از وقایع بالقوه تهدید کننده و چالش برانگیز است (لازاروس، 1977).

leh